maandag 14 april 2014

Voor Victor Jara en Oekraïne


Ik schrijf dit met een klaterlach, in koeienletters, laat ‘t dauwen in het gras van mijn gedachten. Ik schreeuw dit over de rivier, laat het met de duiven opstijgen en met de ratten onderduiken. Ik schrijf dit voor Victor en het leven dat zegeviert, met ruisend bloed, bonkende slapen en weerloze, open handen.

Ik schrijf omdat het moet, nooit omdat het hoort. Ik schrijf omdat ik bang ben en geloof in de kracht van ‘t woord. Omdat ik hoop dat men niet strijdt om het land maar zingt voor de aarde. Omdat ik hoop dat het leven tuimelend onze monden bereikt. Ik schrijf dit in alle talen en in de taal die de mijne is. Ik hoop dat dit uit woorden breekt, ik hoop dat dit uit harten barst en buiken raakt.

Razendsnel wordt dit geschreven en het zingt nog na.

Muisstil wordt dit gefluisterd en de bergen gonzen mee…

- - -

Soundtrack hier

Geen opmerkingen:

Populaire berichten