maandag 14 mei 2012

Brief aan mijn muze


Liefste muze,

Ga rustig zitten. Zoek geen troon in deze kamer. Deze simpele stoel naast mij is voor u bedoeld. Het spijt me van de kattenharen die na afloop aan uw begeerlijke kont zullen kleven. Of nee, dat spijt me niet. Want de kat maakt deel uit van een harem die we delen maar nooit bezitten. Groet meteen de talisvrouwen aan uw zijde. Kijk. Met de ene deelt u de zachte krullen, met de andere de vederlichte streling die door mijn haren waait.

Toegegeven, ik had me u anders voorgesteld. Zelfs mijn vlijmscherpe intuïtie kon zich vooraf geen beeld vormen van uw contouren. In mijn wildste dromen dacht ik dat u een vrouw zou zijn, met deinende borsten en zoetgeurend vel. Maar nu u er bent, herken ik u glashelder. U heeft een hart dat op het mijne lijkt. Wat zijn we mooi samen. Open uw hand. Kijk hoe een vogel opstijgt. Kijk ook hoe de vlinder landt. Hoe zijn vleugels zich openvouwen en weer sluiten. Als ademhaling. Ritmisch. Geven, nemen. Of beter: schenken, aanvaarden. Liefhebben en bemind worden.

Ja, u begrijpt het goed. Ik ben niet lui, wat dacht u wel? Ik zal me niet zomaar laveloos drinken aan uw gezangen. Ik schrijf niet voor niets mijn eigen wetten bij elkaar. Af en toe zal ik u streng toespreken. Maar vaker zal ik zingen, op zoek naar de toonhoogtes om elke dag meer van u te houden. Echo: meer van u te houden. Meer van u te houden. Ik leg de eerste letter van uw naam steeds weer op tafel. Glans. Mensen zullen versteld staan hoeveel woorden er gevormd kunnen worden met die weerbarstige letter. Mysterieus en rond, met een krul onderaan. Of een stokstaartje dat stijf staat van verwachting.

Beste muze, we spreken elkaar later vanavond. Om middernacht bijvoorbeeld. Ook al twijfel ik niet aan ons verhaal, ik moet mijn woorden even sparen. Om meer van u te houden.

Adem in, adem uit,
Je Marie

P.S. Het is geen kont trouwens, maar een poep.
P.P.S. Ik mag mijn tongval niet verloochenen. Wen er maar vast aan.
P.P.P.S De soundtrack van dit bericht? De stilte.

Geen opmerkingen:

Populaire berichten