maandag 21 juni 2010

Mijn paranormale bijdrage in Kluger Hans 6

Alerte lezers hebben waarschijnlijk wel opgemerkt dat ik een paar weken geleden heel intensief aan het schrijven was. Het resultaat van deze schrijfmarathon verschijnt deze week in de nieuwe Kluger Hans. Het zijn geen gedichten, het is geen proza en zeker geen typisch essay. Ik noem het een 'persoonlijk artikel', anderen noemen het waarschijnlijk een beetje gek. Het onderwerp kwam nooit rechtstreeks aan bod hier op Huiverinkt, al heeft het 'achter de schermen' zeker gevolgen gehad. Ook nu hou ik het onderwerp van mijn verwonderd verhaal nog eventjes geheim, maar ik kan jullie wel een stuk uit de inleiding van het zesde, paranormale nummer geven.

“Ooit geloofde ik niks. Maar omdat er steeds weer rare zaken gebeurden, waar ik mij ook maar vertoonde, heb ik dat [on-]geloof bijgesteld.” Dit schrijft Maria van Daalen in een van haar mails naar aanleiding van Kluger Hans #06. Wij geloven ook niks, maar vanuit een gezonde nieuwsgierigheid hebben wij ons afgevraagd op welke manier het paranormale een plaats inneemt in de literatuur. We leggen de lat zelfs nog iets hoger: een plaats in de literatuur zonder zweverig en ongeloofwaardig te worden. Wij mikken hierbij op het moment van verwondering, het ogenblik waarop een element van buiten de door ons gekende werkelijkheid als een niet te ontkennen feit in ons gezicht wordt geworpen en de werkelijkheid zoals je haar altijd gekend hebt, in vraag wordt gesteld.

Maria van Daalen en Marie Meeusen getuigen van een heel persoonlijke ervaring die hen anders naar de werkelijkheid heeft doen kijken. Omgekeerd laat Rozalie Hirs de stem van de sterren aan het woord in een speciaal voor dit nummer geschreven en vormgegeven gedichtencyclus. Vertalingen van Monika Rinck (Duitsland) en Zachary Schomburg (Verenigde Staten) lokken respectievelijk ontrafelde denkprocessen en elementen uit het horrorgenre binnen. En we sluiten de focus op paranormaliteit af met twee gedichten van Han van der Vegt.

Buiten de focus op paranormaliteit valt in de rubriek ‘Richting EU’ het verhaal van Eduardo Halfon. Deze in Spanje wonende Guatamalteek vertelt op een overtuigende manier een bij uitstek Europees verhaal: het verhaal van een nummer op de linkerarm van een Poolse Jood.

Nieuwsgierig geworden? De Kluger Hansen liggen binnenkort in deze verkooppunten. Als u het nummer volgende week al op uw deurmat wil vinden, stort u zeven euro op de Kluger Hans-rekening. Hoe dat in zijn werk gaat, vindt u hier.

Geen opmerkingen:

Populaire berichten